Trends in sociale media 2014


november 19, 2014    Carola van der Heijden    



Hoe staat het met de ontwikkelingen binnen sociale media zo tegen het einde van 2014? Een korte persoonlijke visie hierop.

Facebook als dorpspomp
Al jaren geleden riep ik uit dat Facebook een echte dorpspomp is. Hier komen de belangrijkste kleine en grote nieuwtjes voorbij. De zin en onzin van het leven. Even niks doen, even bijkomen staat voor mij gelijk als even scrollen door je Facebook om te kijken waar iedereen mee bezig is.

Offline
Daarnaast blijft de echte dorpspomp bestaan. Offline versterkt je online activiteiten. Een bijeenkomst, waarbij je bij binnenkomst verplicht bent je mobiel af te geven, wordt gezien als de nieuwe luxe…

Visueel
Dan de visuele media. Grote winnaar is in 2014 zeker Instagram, zeker voor designmensen. Uitgegroeid van handige tool tot een echte community. Een blijvertje daarnaast is Pinterest, het online prikbord van plaatjes, maar wel met een beetje tuttig en vooral Amerikaans imago. Gisteren hoorde ik een nieuw woord in dit verband: pinferie. Mooi woord.
Ben je helemaal hip, dan zit je anno 2014 op Tumblr, een plaatjesblog, waar veel designers en kunstenaars opzitten. Daar is afgelopen zomer ook Ello bijgekomen. Mooi, strak, visueel en nog zonder advertenties en ook een beetje exclusief want je moet uitgenodigd worden om mee te kunnen doen.
En de tekst schrijf je bij voorkeur in het Engels, want dan gaat je beeld snel de wereld over, dat zie ik bij de jonge mensen in de werkplaats.

Talig
En dan de zakelijke en vooral talige media, waarbij het beeld een minder grote rol speelt: Twitter en Linkedin. Twitter heeft het een beetje lastig naast Facebook en Linkedin, omdat deze laatste veel meer mogelijkheden biedt en is ontwikkeld tot een stevig en sociaal medium.
Maar Twitter slaat terug en biedt nu de mogelijkheid van het direct opladen van foto’s en filmpjes als tweet. Beelden – bewegende en stilstaande- in combinatie met een beetje taal kunnen een verhaal vertellen en daar draait het nu om.
Maar niets is eeuwig en volgend jaar kunnen de rollen totaal zijn omgedraaid en wellicht grijpt Google+ dan eindelijk zijn kans om door te breken….


Diverse infographics over sociale media vind je in mijn pinferie op Pinterest.