Tot vanavond is het Crowdfest in Amsterdam, het eerste festival in Nederland rond crowdfunden in Amsterdam, georganiseerd door Douw&Koren met o.a. presentaties van 50 start-ups of zoals Simon Douw het verwoordt: “de wilde chaos van de creators”.
Ik nam vrijdag een kijkje op dit hippe festival, ontmoette een oud-collega en ben gelijk weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het crowdfunden. Het grappige is dat crowdfunden nog niet eens zo heel langs populair is, een jaartje of vijf, maar nu is het echt big business met peer to peer leningen, aandelen, maar de crowd is en blijft belangrijk. Soms is de crowd bereiken het belangrijkste doel. Een mooie manier van pr-en. Ook de culturele sector kan niet meer zonder. Voordekunst, het culturele Nederlandse platform voor kunst is geen klein platformpje meer en heeft een flinke groeispurt gemaakt.
En heerlijk in deze tijd; je kan ter plekke via een app (voor opladers wordt gezorgd in de vorm van een soort krokettenmuur) naar hartelust mee funden.
Voordekunst was natuurlijk present met diverse funders. Ik maakte ook kennis met de dame achter miniwarenhuis een (online) winkel voor kunst en toegepaste in Amsterdam die nog wel wat steun kan gebruiken, verrassend genoeg zie ik vandaag dat de hersenonderzoeker Jeroen die live hersenen onderzoekt nog maar weinig funders heeft.
Heel anders loopt het bij mijn oud-college Chris Oosterveen met zijn frisse, theedrankje zonder alcohol. Daar loopt de teller lekker omhoog. Dat enthousiaste praten is hem wel toevertrouwd.