Een mooi voorbeeld van sociale media en een kunstmuseum


februari 6, 2016    Carola van der Heijden    



Inspiratieblog#5

Gewoon consequent elke dag een stukje kunstgeschiedenis schrijven op de sociale media aan de hand van een kunstwerk. Heel eenvoudig en het werkt gewoon (nog steeds).

Een toegankelijke informatietekst zonder toeters en bellen op Facebook schrijven. Aan de hand van je eigen collectie moderne kunst, van werk in depot of dat je ergens in bruikleen hebt gegeven. En dan op Instagram de foto’s delen. Museum Voorlinden doet dit. Gewoon elke dag!

En met succes want het bereik is groooot! Facebook met  ruim 30.000 likes en bijna 1700 op Instagram. Het stukje over Karel Appel op Facebook werd wel 361 geliked en 6x gedeeld. Grote naam natuurlijk, maar ook een stukje over de minder bekende Geert van Velde kreeg zoveel likes en werd 41 gedeeld. Mensen lezen en volgen de berichten dus echt. Ter vergelijk Stedelijk heeft 93.000 likes maar lang niet zoveel likes elke dag, Gemeente Museum 35.000 en de Lakenhal bijna 9000.

En dan is het museum nog niet open (gebeurt ergens in het voorjaar), maar weet ondertussen wel een publiek te bereiken en te binden. Knap vind ik dat!