To-do-lijstje, bucketlist, verlanglijstje, boodschappenlijstje, spinnenweb…
Lijstjes maken om je hoofd leeg te maken, om orde te scheppen, om prioriteiten aan te geven, en vooral richting te geven. Met een weeklijstje werk je gerichter en focus je volgens mij sneller. Ook ik ben dol op lijstjes maken…
Het maken
Het voordeel van lijstjes maken is dat ik er een keer goed voor ga zitten en dat ik het daarna alleen maar hoef uit te voeren, ik hoef niet meer na te denken wat ik ook al weer moet doen. Ik maak weeklijstjes met taken per project, maar daarnaast maak ik ook geregeld communicatielijstjes voor grotere projecten. Ik sta wel aardig bekend om mijn lijstjes, lekker pragmatisch en planmatig.
Communicatielijstje
Ik heb jarenlang parttime gewerkt: een dag werken, een dag voor zoon zorgen en dan weer werken. Dan weet je niet meer wat je twee dagen geleden hebt gedaan: was het persbericht nu al weg of toch niet…?. Sinds die tijd werk ik met een lijstje. Ik voeg hierbij een voorbeeld van zo’n communicatielijstje:voorbeeld lijstje communicatie campagne
Misschien maak ik je er blij mee.
Offline/online
Lijstjes zijn in. Misschien ook omdat we steeds meer flexibel en projectmatig werken en het werk minder overzichtelijk wordt. Zelf hou ik erg van een offline weeklijstjes, ik heb er altijd een naast mijn laptop liggen en schrijf ze in een dik schrift. Maar de communicatielijstjes typ ik uit, die gaan langer mee en daaraan werken vaak meerdere mensen.
Flow houdt ook erg van lijstjes en verkoopt nu van die schriftjes, een schriftje voor elke week een. Ik hou het bij een dikker schrift dat langer meegaat. Je hebt mobiele to-do-lijstjes, zoals Wunderlist of Remember the Milk. ik heb er nooit mee gewerkt en vond wel gelijk wat recensies hierover.
Zelf neem ik me ook altijd voor om meer lijstjes te mindmappen, dat ziet er dan gelijk mooi uit. Daar zijn wel verschillende programma”s, zoals Free Mind. Maar het mooiste resultaat krijg je toch als jezelf het uittekent.
Urenlijst
En dan heb je nog het verplichte lijstje voor elke zzper: de urenlijst. Ik hou dit per week in mijn agenda bij en regelmatig stop ik de gegevens in een Excel. Ouderwets, jaha! Kan toch makkelijker zou je denken. Er zijn diverse gratis apps voor zzpers in omloop, maar welke moet ik hebben? Daarom ben ik er maar een Linkedin-discussie (tweede discussie). Doe mee aan de discussie!