Meer zichtbaarheid van je site


februari 5, 2014    Carola van der Heijden    


behance.net

Je hebt een pracht van een site en dan merk je dat er niets of weinig gebeurt. Je zoekt in een zoekmachine naar je eigen site en je site is onvindbaar of duikt op pagina zoveel.
Hoe zorg je ervoor dat je site zichtbaarder wordt? Ik geef je hierbij wat tips en een lijst met websites.

1 Juiste achterkant
Heb je een prachtige site, maar opgebouwd uit Flash? Heel vervelend maar zo’n site is opgebouwd uit plaatjes die zoekmachines niet kunnen lezen. Een prachtige site die niemand ziet is zonde, tenzij je dit louter als visitekaartje gebruikt. Mijn advies: begin daarom zo snel mogelijk een andere eenvoudige site en link dan jouw uitgebreidere site daaraan.

2 Ververs je content
Als je je content actief beheert, regelmatig vernieuwt, updates geeft, ziet Google je graag. Een blog eraan hangen werkt natuurlijk goed.

3 Actief op fora en sociale media
Wees actief op sociale media en fora en neem hierbij links naar je website mee. Als alle pagina’s een ‘share-button’ hebben, werkt dit heel eenvoudig. Op mijn deze site heb ik niet zo’n button. Ik zorg echter wel dat elke blog zijn eigen urlcode heeft, zodat je elk artikeltje makkelijk kan delen en je als lezer niet hoef te zoeken naar het desbetreffende blog. Meer tips over linkbuilden.

4 Linkbuilden
Ik merk dat het plaatsen van je website op andere sites iets minder belangrijk wordt, maar ik denk dat het toch nog wel meespeelt. Voor kunstenaars zocht ik laatst naar relevante landingspagina’s waarop je als kunstenaar met website gratis genoemd kan worden. Deze verzamelwebsites worden minder, maar wel komen er steeds meer webwinkels voor kunst bij en dat is ook interessant.
Grote bekende webshops voor kunst en crafty spullen zijn Etsy en Dawanda waarbij ik hoor dat Etsy toch het meest oplevert. Behance en Saatchi Online zijn twee andere grotere internationale webshops, meer op de professional gericht. Even een linkje plaatsen is er niet bij, het vergt veel tijd om het bijhouden van jouw portfolio. Daarentegen hebben dit soort sites wel aparte communities voor de maker, waarin je gauw contact maakt met andere makers, tips van elkaars hoort. Internationaal en hip.
Tegenstanders vinden dat je kunst toch vooral offline aankoopt, maar door je werk toch op een internationale webshop te zetten, wordt je bereik veel groter en vooral internationaler. En dit laatste biedt vooral in deze crisistijden toch kansen. Offline en online, het een sluit het ander niet uit. En niets is voor de eeuwigheid.

5 Google Analytics
Sluit daarom je site aan bij Google Analytics. Als je ziet dat bovengenoemde activiteiten te weinig oplevert dat ga je gewoon op een ander spoor door.

Gratis lijst
Voor kunstenaars heb ik samen met anderen via een Linkedin-discussie een lijst samengesteld. Een lijst met websites waarop je gratis je gegevens met of zonder portfolio op kunt zetten. Doe je je voordeel ermee.Download de lijst:Lijst kunstwebsites december 2013