Het is goed om af en toe naar best practices uit andere disciplines te kijken. Als verjaardagsgeschenk krijg ik een paar maanden lang boeketten van Bloomon. Petje af hoe dit bedrijf in elkaar steekt en hoe zij de communicatie doen.
Het is een Nederlands initiatief van drie jongens die van bloemen houden, maar die genoeg hadden van de traditionele boeketten. Zij zetten Bloomon op waarbij elke bloem de volle aandacht krijgt. Een boeket bij hen bestaat uit allemaal verschillende bloemen. Ze omzeilen de veilingen en de winkels en halen de bloemen direct van de kwekerij (tenminste dat zeggen ze, louter verkooppraatje??) en bezorgen ze bij je thuis, waardoor de prijs redelijk blijft. Mooi om zo in het bestaande segment toch iets nieuws te ontwikkelen.
Net als de bloemen zelf is de communicatie met zorg afgesteld. Ze zetten een heel scala qua middelen in: brief per post, boekje bij de bezorging, een goede website, veel sociale media, advertenties online, maar ook in de landelijke dagbladen. Bij het eerste boeket krijg je een boekje mee hoe je de bloemen kan rangschikken. Bij elk boeket zit er een gedrukte beschrijving van de bloemen.
De boeketten deel je natuurlijk op social, want ze zijn zo mooi! Dat zie je terug in het aantal volgers in de visuele media: veel op Facebook en Instagram, weinig bij Twitter.
Inmiddels gaan ze internationaal en groeien ze volgens mij als kool. Een nadeel: ben je er eenmaal aan gewend, dan wil je nooit meer een gewoon boeket!
ps. er is nog een extra communicatiemiddel dat ze inzetten: mond tot mond reclame…: wil je ook zo pracht boeket, mail, app me dan dan heb ik voor jou een kaartje in de aanbieding waarmee je een vaas cadeau krijgt!