In mijn nieuwsbrief gaf ik al tips over crowdfunden. Ik schrijf ze hier nog even op:
Crowdfunden in de cultuursector is in deze tijd niet meer weg te denken. Is het de nieuwe manier van fondswerving of louter een pr-middel?
Ondertussen heb ik zelf verschillende projecten begeleid en het valt niet altijd mee. Het is hard werken en er bestaat een kans dat je campagne mislukt. Om dit te voorkomen geef ik je een aantal tips:
1 Een crowdfundingproject is alleen succesvol als iedereen van hoog naar laag meewerkt inclusief directie en bestuur (waarvoor heb je anders een bestuur?). Zie je de actie alleen als communicatiemiddel dat gaat het project niet slagen, omdat het vooral werkt op loyaliteit en de gunfactor. Vraag je af wie gunt je succes, wie zou je willen steunen?
2 Maak een actielijst en plan voor elke week een actie. Zorg dat je steeds iets achter de hand hebt als de actie stagneert.
3 Vergeet niet wekelijks een update te geven over je project op het desbetreffende platform of je eigen site. Je bouwt zo een relatie op met je funders.
4 Begin met de directe kring om je heen te benaderen en bouw dit dan geleidelijk uit.
5 Plan midden of aan het einde van je campagne een bijeenkomst zodat je ook fysiek zichtbaar bent.
6 Beperk je niet alleen tot particuliere donateurs.
Meer lezen over crowdfunden? Ik schreef hierover al eerder een blog voor mamamarketing en een blog samen met een donateur op mijn oude blog.
(foto: beeld van de crowdfunding Ketel-kunst app: € 1500 binnengehaald, maar dit was onvoldoende om de app te realiseren.)
Deze tips publiceerde ik eerder in de digitale nieuwsbrief. Ook de nieuwsbrief ontvangen? stuur even een emailtje naar carola@cultuurvlinder.nl